سه شنبه 11 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡ ییلاق جواهرده کجاست؟ | جاهای دیدنی آن (1402) + عکس

⚡ ییلاق جواهرده کجاست؟ | جاهای دیدنی آن (1402) + عکس

⚡ ییلاق جواهرده کجاست؟ | جاهای دیدنی آن (1402) + عکس


نویسنده: زهرا آذرنیوش
10 آبان 1397

نزدیک ترین اقامتگاه ها و ویلا ها به ⚡ ییلاق جواهرده کجاست؟ | جاهای دیدنی آن (1402) + عکس جهت اجاره و رزرو



  • جواهرده کجاست؟

روستای جواهرده، معروف به بهشت رامسر، با طبیعت بی‌نظیر خود، چشمان هر گردشگری را غرق تماشای چشم‌انداز رویایی خود می ‌کند.
روستای ییلاقی جواهرده، از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری رامسر در شمال ایران است. این روستا آب و هوایی مطلوب و مطبوع دارد و طبیعت فوق‌العاده زیبا و دلچسب آن گردشگران را جذب خود می‌ کند. روستای جواهرده در طول سال، پذیرای گردشگران بسیاری است و جاده رویایی آن که همچون تابلوی نقاشی می‌درخشد، هر بیننده‌ای را به حیرت وامی‌دارد.

غذای محلی در رستوران جواهرده

  • مسیر دسترسی به جواهرده :

جواهرده از روستاهای رامسر است و در غرب استان مازندران قرار دارد. این روستای زیبا حدود ۳۰ کیلومتر (70 دقیقه) با مرکز شهر رامسر فاصله دارد و در دهستان سخت‌سر، روی ارتفاعات رشته کوه البرز، در میان ارتفاعات سرخ قله، واژک سه برار رژه و سماموس واقع شده است. 

روستای ییلاقی جواهرده


فاصله پایتخت تا روستای جواهرده به طور کلی حدود ۲۶۰ کیلومتر (5 ساعت) است که طی مسیر آن با خودرو حدود چهار الی پنج ساعت طول می‌کشد. مسیر دسترسی به روستای جواهرده تنها از طریق جاده‌ای امکان‌پذیر است که از شهر رامسر شروع می‌شود.
 برای دسترسی به جواهرده، بعد از عبور از بازار رامسر به سه‌راهی فلسطین می‌رسید. با عبور از سه‌راهی به سمت جنوب رامسر حرکت کنید. سپس جاده جنگلی پر پیچ و خمی را از مرکز شهر رامسر طی کنید؛ بعد از یک ساعت رانندگی به جواهرده می‌رسید. 

جاده ییلاقی جواهرده

  • وجه تسمیه جواهرده :

درباه نام‌گذاری روستا به جواهرده، روایات مختلفی ذکر شده است. برخی معتقدند نام محلی این منطقه ییلاقی، ابتدا «جورده» بود و با گذشت زمان به جواهرده تغییر یافت. بعضی دیگر بر این باورند که اولین حاکم منطقه زنی به نام «جواهر» بود که نام روستا برگرفته از نام او است. 
روایت دیگر درباره وجه تسمیه روستای جواهرده، وجود گنج و جواهرات بسیار را که در اعماق خاک‌های روستا نهفته است، دلیلی برای نام‌گذاری روستا به جواهرده می‌داند.

پارک جنگلی صیقل

  • آب و هوای جواهرده :

روستای جواهرده در یک منطقه ییلاقی قرار دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل، اما در بقیه روزهای سال، سرد است. میانگین دما در روستا بین ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد متغیر است؛ به این دلیل آن را روستایی ییلاقی می‌شناسند. جواهرده در گذشته تنها در ماه پایانی بهار و فصل تابستان قابل سکونت بود؛ اما امروزه به علت امکانات رفاهی در اکثر مواقع سال، به‌جز زمستان، قابلیت سفر را دارد.

آبشار صفارود

  • بهترین زمان سفر به جواهرده :

بهترین زمان سفر به جواهرده از اوایل خرداد تا پایان شهریور است. ماه‌های اول بهار به علت بارش برف سنگین و باران، جاده‌ منتهی به روستا قابل عبور نیست. در خرداد برف‌ها آب می‌شوند و رودخانه پرآب روستا طبیعت آن را سرسبز و چشم‌نواز می‌کند و روستا در بهترین حالت خود در سال قرار می‌گیرد.  
برخی از گردشگران در فصل پاییز نیز به جواهرده سفر می‌کنند. در این زمان از سال با کاهش دما و بارش باران، عبور از مسیر روستای جواهرده مشکل و خطرناک است؛ زیرا امکان ریزش کوه وجود دارد. زمستان جواهرده پوشیده از برف است و با افزایش ضخامت یخچال‌های طبیعی اطراف، روستا کاملا یخ می‌زند و مناسب سفر نیست.

دریاچه قو

  • جاهای دیدنی جواهرده :

روستای جواهرده دیدنی‌های طبیعی فوق‌العاده‌ای دارد و هر گردشگری آرزوی تماشای این مکان ها را دارد :
 

جاده ییلاقی جواهرده :

جاده ییلاقی روستای جواهرده یکی از زیباترین دیدنی‌های طبیعی آن است. جاده‌ای رویایی با مسیری جنگلی که با عبور از آن وارد مراتع و قله‌ها می‌شوید. 

جاده ییلاقی جواهرده
 

1- مراتع و قله‌های جواهرده :

مراتع و قله‌های اطراف جواهرده یکی از بهترین مکان‌ها برای تفریح در روستا هستند. ورود به جواهرده بدون همراه داشتن دوربین عکاسی، لطفی ندارد؛ زیرا گردشگران با تماشای چشم‌اندازهای طبیعی و خیره‌کننده روستا، بی‌اراده به دنبال ثبت زیبایی‌های طبیعت می‌روند. 

روستای توریستی جواهرده
 

2- آبشارهای روستا :

طبیعت ییلاقی جواهرده، زیبایی غیرقابل توصیفی دارد. آبشار کوهستانی جواهرده در انتهای جاده ییلاقی روستا قرار دارد و برای رسیدن به آن، باید مسیر باریکی را پشت سر بگذارید تا از تماشای زیبایی‌های دلنشین این آبشار بی‌نظیر لذت ببرید. 
دمای هوا در اطراف آبشار جواهرده پایین و آب آن بسیار روشن، زلال و گوارا است. بسیاری از گردشگران از آب آبشار می‌نوشند تا به خستگی خود برای دست‌یابی به آبشار غلبه کنند. 

آبشار سنگی


اگر در فصل بهار یا تابستان به روستا سفر کنید، گردشگران بسیاری را در مسیر خود می‌بینید که برای تماشای زیبایی‌های آبشار به این مکان می‌آیند. برخی از آنها از یک مسیر صعب‌العبور به بالای آبشار می‌رسند تا از تماشای منظره روستا لذت ببرند. عکاسی در اطراف این آبشار کوهستانی از جذاب‌ترین تفریحات این مکان زیبا است.

آبشار سنگی

 3- جنگل جواهرده:

جنگل‌ هیرکانی جواهرده با پوشش سبز و سربه فلک کشیده درختان، از دیدنی‌ترین مکان‌های طبیعی روستا است. اگر به گشت و گذار در جنگل علاقه دارید، به این منطقه بروید و از گشت و گذار در آن لذت ببرید. 
جنگل صفارود از جاذبه‌های طبیعی جواهرده، امروزه به صورت بوستانی دنج برای استفاده گردشگران درآمده است. وجود چشمه‌های آب معدنی در جنگل و نوشیدن آب گوارا به گردشگران جانی تازه می‌بخشد. در این بوستان زیبا امکانات رفاهی چون آلاچیق، باربیکیو و سرویس بهداشتی برای استفاده گردشگران فراهم است. 

جنگل صفارود
 

4- دریاچه قو :

دریاچه قو از دیگر جاذبه‌های طبیعی زیبا در جواهرده است. این دریاچه ابتدا برکه‌ای کوچک بود؛ اما بعد به دریاچه مصنوعی زیبایی تبدیل شد و اطراف آن آلاچیق‌هایی برای استراحت گردشگران ساختند که فضایی جذاب و دلنشین به آن داد. استراحت در آلاچیق‌ها به هرماه گوش سپردن به صدای پرندگان و آب بسیار آرامش‌بخش است.
 قایق‌هایی برای قایق‌سواری در سطح دریاچه مهیا شده است که گردشگران برای قایق‌سواری از آنها استفاده می‌کنند.

دریاچه قو

5- بناهای تاریخی جواهرده :

جواهرده علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، جاذبه‌های تاریخی نیز دارد. از جمله مکان‌های تاریخی معروف که برای گردشگران جذاب است، می‌توان به مسجد آدینه جواهرده اشاره کرد. مسجد آدینه در قرون اولیه اسلام، آتشکده‌ای زرتشتی بوده است. به گفته روایات محلی، شخصی به نام «شل شریف» این مسجد را حدود ۷۰۰ سال پیش بر روی ویرانه‌های آتشکده بنا کرد. معماری مسجد آدینه بر اساس فرهنگ مردم این منطقه بنا شده است. 
مقبره شاه یحیی و گورهای تاریخی گبری از دیگر بناهای تاریخی جواهرده محسوب می‌شوند.

مسجد آدینه

  • تفریحات جواهرده :

تجربه تفریحات جواهرده برای گردشگران بسیار لذت‌بخش است. پیش از سفر به شهر بهتر است بدانید ورود به جواهرده بدون پرداخت ورودی، امکان‌پذیر نیست. قیمت ورودی روستا در زمان‌های مختلف سال متغیر است.

   قدم زدن روی ابرها :

ویژگی منحصر به فرد روستای جواهرده این است که در بعضی از اوقات سال با ابرها پوشانیده می‌شود و گردشگران می‌توانند قدم‌زدن روی ابرها را به معنی واقعی کلمه در آن تجربه کنند. این قدم زدن رویایی را فقط باید تجربه کرد؛ زیرا هیجان آن غیرقابل توصیف است.

جنگل ابر جواهرده

   عکاسی :

تماشای زیبایی های طبیعی روستای جواهرده، بهترین تفریح است. تصاویری که چشم‌ها می‌بینند تنها برای لذت آنی است. اگر قصد دارید این لحظات را ماندگار کنید، بهترین راه این است که آنها را با دوربین ثبت کنید. آنقدر تصاویر گوناگون و رنگارنگ وجود دارد که از ثبت آنها هیجان‌زده خواهید شد. 

آبشار صفارود

  پیاده‌روی و پیک‌نیک :

پیاده‌روی‌های کوتاه و جذاب در جواهرده و تماشای مناظر زیبا، برای شما لذت‌بخش خواهد بود. صرف غذا در دل طبیعت و استشمام هوایی تمیز در جمع دوستان یا خانواده تجربه‌ای فوق‌العاده را برای شما رقم می‌زند. 

دریاچه قو

  کوهنوردی :

اگر کوهنوردی، سنگ‌نوردی و بالارفتن از ارتفاعات جزو علاقمندی‌های شماست، جواهرده بهترین جا برای این تفریحات است. تماشای مناظر زیبای روستا از بالای کوه، خستگی را از تن شما بیرون می‌کند. مسیر کوه‌های این روستا هموار نیستند؛ پس اگر قصد دارید از آنها بالا بروید، حتما از راهنماها یا افراد محلی کمک بگیرید. 
 

ارتفاعات جواهرده

  • شکم‌گردی :

صرف غذا و نوشیدنی در رستوران‌ها و کافه‌های جواهرده برای کسانی که به شکم‌گردی علاقه دارند، بهترین تفریح است. این مکان‌ها در مسیر جنگلی و در داخل روستا قرار دارند. سرو غذاهای محلی در رستوران‌های جواهرده، مهم‌ترین ویژگی جذاب رستوران‌های آن است. کباب ترش، میرزاقاسمی و آش آلو از رایج‌ترین غذاهای محلی در رستوران‌های روستا هستند. 
در روستای جواهرده رستوران‌های بسیاری وجود دارد که برای رفاه حال گردشگران از آنها استفاده می‌شود. محبوب‌ترین رستوران‌های روستا عبارتند از:

رستوران عمو رجب :

آدرس : مازندران، رامسر، کیلومتر ۱۸ جاده جواهرده
رستوران عمو رجب در جاده‌ای سرسبز واقع شده است و فضای بسیار زیبایی دارد. غذاهای محلی مازندران در این رستوران با بهترین طعم به گردشگران ارائه می‌شوند.

رستوران عمو رجب

رستوران کلبه‌ی جواهر :

آدرس : رامسر، میدان فلسطین، جاده جواهرده
رستوران کلبه جواهر در جاده جواهرده فضایی ساده، سنتی و جذاب دارد. در این رستوران انواع غذاهای محلی مازندران سرو می‌شوند. فضایی سنتی رستوران با فرهنگ محلی مازندران تطبیق یافته است.

رستوران کلبه جواهر

رستوران کوهستان :

آدرس : رامسر، جاده جواهرده، رستوران کوهستان
رستوران کوهستان از محبوب‌ترین رستوران‌های جواهرده است. این رستوران فضایی بزرگ و باصفا دارد و غذا در آن با بهترین کیفیت سرو می‌شود. آلاچیق‌های موجود در این رستوران و فضای آرام آن، صرف غذا در رستوران را برای گردشگران لذت‌بخش می‌کند. 

رستوران کوهستان

  •   خرید در بازارهای محلی :

خرید در جواهرده برای گردشگرانی که این تفریح را دوست دارند، جذابیت زیادی دارد. بازار محلی جواهرده بهترین مکان برای خرید کالاهای محلی و صنایع دستی است. گشت و گذار در روستا، هم‌صحبتی با اهالی و شنیدن لهجه گیلکی آنها برای گردشگران تفریح جذابی است. 

بازار محلی جواهرده

  • صنایع دستی و سوغات جواهرده :

صنایع دستی و سوغات جواهرده انواع چادرشب، سفال و زیراندازهای نمدی را دربرمی‌گیرند و در بازار محلی شهر به گردشگران ارائه می‌شوند. 
غذاها و خوراکی‌های محلی نیز سوغات جواهرده هستند. مرباها و ترشیجات محلی منطقه، عسل، لبنیات، نان کوهی، زیتون و تخم‌مرغ از دیگر خوراکی‌های خوشمزه جواهرده هستند که گردشگران از آنها استقبال می‌کنند. 

بازار محلی جواهرده


عروسک‌های بافتنی و لباس‌های محلی مازندران از دیگر صنایع دستی هستند که گردشگران به آن علاقه نشان می‌دهند. لباس‌های محلی، چادرشب و لباس‌های قاسم‌آبادی در لات محله واقع در ابتدای مسیر رامسر به جواهرده نمایش داده می‌شوند. اگر قصد خرید لباس محلی را دارید، به کارگاه صنایع دستی لپاسر بروید و از آنجا خرید کنید.

بازار محلی جواهرده

  • اقامت در جواهرده :

هنگام سفر به جواهرده آسوده خاطر بروید و دغدغه اقامت خود را نداشته باشید؛ زیرا هتل‌، ویلا، خانه روستایی بسیاری در این منطقه برای اقامت گردشگران تدارک دیده شده است که گردشگران از آنها استفاده می‌کنند. هریک از این اماکن اقامتی را می‌توانید بر حسب علاقه و سلیقه خود اجاره کنید. 
اقامت در جواهرده از طریق کمپینگ امکان‌پذیر نیست؛ زیرا شب‌های جواهرده حتی در ماه‌های تیر و مرداد نیز بسیار سرد است. ممکن است سرما بخورید و لذت سفر از دستتان برود. 

ویلاهای جواهرده

  • سخن آخر :

سفر به روستای جواهرده، تماشای طبیعت زیبا و لذت از تفریحات جذاب و رویایی آن در فصل‌های گرم سال، اولویت هر گردشگری است. اگر شما هم جزو کسانی هستید که برنامه سفر به جواهرده را در سر می‌پرورانند، آماده سفر شوید تا بهترین‌ها را تجربه کنید. 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مازندران مجله ایران بوم گردی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ